Blog single

REKLAMCILIK TARİHİ

                                                                                        REKLAMCILIK TARİHİ

 

Reklam, tarihi oldukça eskiye dayanan, değişil iletişim kanalları ile gelişen satış, tanıtma ve pazarlama tekniğidir. Reklam yapmak yüzyıllar boyunca çok önemli bir yere sahiptir. Günümüzde de çoğu işletme, marka, ürün, kurum ve tüzel kişiler reklam yolu ile kendilerini tanıtma ve pazarlama imkânı bulur. Peki reklam ilk ne zaman ortaya çıktı? gelin tarihine hep beraber bakalım.

İLK REKLAM NE ZAMAN ORTAYA ÇIKTI?

Milattan önce 3000 li yıllarda reklam tekniğinin ilk örneklerine rastlanmıştır. O zamanlar sözlü iletişim le yapılan tekrarlar ve Taşlara kazılarak yapılan reklam tabelaları ilk reklamın bulgularıdır. Ardından orta çağ da farklı işlevlere kayan reklamda markalaşma ve amblem zorunlu hale geldi. Mısır hükümdarı tarafından yazdırıldığı bilinen rosetta taşı hükümdarlığın bir çeşit reklamı sayılmaktadır. Antik çağda yazılan çoğu tabela, taşa kazılan yazılar o dönemin hükümdarlarını, krallarını, yaptıkları güzel işleri tanıtmak için kullanılmıştır.

3000 yıl öncesine ait olan ve papirüste kaçan bir esiri bulana ödül verileceğini yazılı tabela, yazılı reklamcılığın en eski örneklerindendir.

Aynı zamanda o dönemin seyyar gezici satıcıların da bağırarak mallarını beğendirmeye çalışması ve tanıtması ticari reklamın ilk örneklerindendir.

 

BASILI REKLAMLARIN ORTAYA ÇIKMASI

Matbaanın icadı ile 1450 de günümüzde hala kullandığımız basılı reklamlar ortaya çıkmıştır. 1480 yılında bir kilise duvarına bir rahip kitabının resmi asılmıştır ve bu görsel reklam ürünlerinin yaygınlaşmasını sağlamıştır.

 

17. yüzyıl reklamcılık sektörünün doğduğu yıl olarak kabul edilmektedir. Bu dönemde çıkarılan gazeteler, kitaplar ve basılı yayınlar oldukça yaygınlaşmış ve ve matbaa sayesinde ürün tanıtma işlemi çok daha kolaylaşmıştır. Reklam verdiği için geliri artan işverenleri gören diğer insanlarda kendi ürünleri için reklam hazırlamış ve basılı yayın haline getirmiştir. Somut ve etkili bir yol olduğu için bu dönemde insanlar basılı reklam işinde odaklanmıştır.

 

Reklam vermek bu denli seviyelere gelmişken yazar Montaigne’nın "Bir kişinin incileri varsa ve bunu satmak istiyorsa müracaat etmesi gereken bir büroya ihtiyacı vardır" sözü üzerine 1812 yılında Londra’da ilk reklam ajansı kurulmuştur.

Fransa’da gerçekleşen ve bütün dünyayı sarsan Fransız ihtilalinden sonra fabrikalar ve sanayi alanında yapılan çalışmalar ciddi sayılara ulaştı. Dolayısıyla reklama verilen ağırlık da bir o kadar artmıştır. Fabrikalar ürünlerini daha geni kitlelere ulaştırmak ve tanınmak, daha fazla gelir elde etmek için görsel yazılı reklam vermeye ağırlık göstermişlerdir.

ASD

Bu dönemde bu kadar çok reklam verilmesi ve çoğunun özgün olmaması can sıkmaya başlamıştır. Bir fabrikanın verdiği reklamı değiştirmeden diğer fabrika da verebiliyordu. Bunun önüne geçebilmek için 1874 yılında John Wannamaker’ın bulduğu, reklamların diğer reklamcılar tarafından çalınmasını engellemek ve özgün kalmasını sağlamak için reklam telif hakkını öne sürmüştür.

1883 yılında reklamcılık artık sadece gazete yolu ile değil ilk kez dergi yolu ile de yapılmaya başlamıştır. Artık her alanda kullanılan ve oldukça tutunan reklamcılık sektörü için akademik ve sistemleri çalışmalara başlanmış ve kitaplar yazılmıştır.

 

Radyo ve Televizyon Reklamcılığı


Yıl 1907 yi gösterdiğinde reklam sektörü için bambaşka bir dönem gelmişti. Günümüzde hala varlığını devam ettiren radyo reklamcılığı ilk kez bu yılda yapılmaya başladı ve milyonluk reklam piyasaları oluştu. Reklamcılığın bu denli ilerlemesi sonucu ve yalan yanlış reklamlar çıkması ile 1911 yılında çıkarılan reklamda dürüstlük olarak adlandırılan ilk reklam yasası çıkartılmış oldu.

 

1940’lı yıllarda ise reklamcılık kendi tarihinin zirvesini yaşamış oldu sebebi ise televizyonun insan hayatına girmesiydi. Televizyon hem sesli hem görsel dönüt verdiği için üreticilerin ürünlerini çok daha kolay şekilde tanıtmasını yaygınlaşmasını ve pazarlamasını sağladı. Reklamcılar televizyon reklamcılığına hücum etti ve çok güzel gelirler elde edildi.

SDF

SD

Günümüzde ise reklam sayesinde tüketiciye farklı yollardan ulaşmaya çalışan üreticiler televizyon reklamcılığı radyo reklamcılığı, sosyal medya ve yaygın olarak gördüğümüz afiş ve ilan yöntemlerini kullanmaktadırlar. 


 


ASD

ADSAS

Hemen İletişime Geçin

Yorum Yazın

Adınız *

Yorum*